Proiecte și evenimente

Cupa MOL pentru Sănătatea copiilor- 2022

Pe 4 iunie, nouă elevi de la școala noastră au participat la cea de-a VI-a ediție a Cupei MOL Pentru Sanatatea Copiilor de la Leorinț, unde elevii noștri au obținut rezultate foarte bune. Pentru noi este a treia oară când participăm la acest concurs unic organizat de Asociația HipTep. În acest an, am câștigat locurile 1 și 3 pe echipe și o mențiune, în timp ce elevii noștri au câștigat locurile 2 și 3 în competițiile individuale.

2021-2022: Educație ecologică în clasa a III-IV. C- proiecte tematice

În clasa comasată III-IV, nou formată în septembrie 2021, a devenit clar de la început, încă din săptămânile în care ne-am cunoscut, care erau interesele comune și ce îi plăcea fiecărui copil să facă. Dragostea pentru animale și natură și crearea de proiecte i-au inspirat cel mai mult. Având în vedere acest lucru, în octombrie am decis împreună cu copiii să participăm la proiecte ecologice de ocrotirea mediului. Am reușit să participăm la trei astfel de proiecte. Primul a fost Climate Action Project. Cinci subiecte au fost discutate și prezentate: schimbările climatice, efectele schimbărilor climatice, problemele de mediu, soluțiile la schimbările climatice și reciclarea. Entuziasmul, creativitatea și ingeniozitatea elevilor noștri ne-au încurajat să continuăm să lucrăm la aceste subiecte. Cel de-al doilea proiect al nostru, Batarel - eroul reciclării, ne-a pus în fața a 6 provocări, dintre care patru am reușit să le îndeplinim și să le depunem, iar cea de-a treia ne-a adus premii de care suntem foarte mândrii. Premiile au constat într-un joc de societate Gândește Verde Molopoly, realizat din materiale reciclate, și câte un tricou verde pentru fiecare elev. Al treilea proiect a fost organizarea de lecții de mediu propusă de către Harta reciclării. Cu ocazia acestei lecții am învățat despre cele trei R- uri, despre importanța reducerii consumului, a refolosirii și a reciclării deșeurilor.

La sfârșitul anului școlar, am convenit să continuăm să participăm la proiecte și concursuri pe tema mediului și anul viitor.

2021-2022- Proiectul “Să revigorăm suportul social prin experiențe împărtășite!”

În beneficiul elevilor Școlii Gimnaziale Speciale pentru Deficienți de Auz ”Kozmutza Flóra”, Asociația Kozmutza Flóra” a obținut o finanțare nerambursabilă de la Consiliul Județean Cluj pentru proiectul: Să revigorăm suportul social prin experiențe împărtășite! - având ca scop consolidarea relațiilor sociale, afectată în urma izolării elevilor în timpul pandemiei. Excursia, ca activitate didactică bazată pe interdisciplinaritate și munca în echipă a le-a oferit elevilor cu CES consolidarea cunoștințelor și lărgirea orizontului descoperind informații noi, experiențe interesante alături de colegi

Preșcolarii noștri și însoțitorii lor au petrecut o zi la Parcul de agrement ”Moara de vânt”. S-au plimbat prin parc, au intrat în contact direct cu animalele : putând să le hrănească și să le atingă.

O parte din elevii noștri au vizitat Grădina Zoologică de la Târgu-Mureș. Pentru majoritatea dintre ei a fost o experiență unică, având ocazia de a vedea, a auzi și cunoaște animale sălbatice autohtone sau exotice.

Elevii claselor gimnaziale au beneficiat de o excursie de 3 zile. În stațiunea cea mai veche din țară, Băile Herculane au admirat monumentele istorice, Băile Imperiale, arhitectura zonei. A doua zi s-au plimbat cu vaporul de la Orșova prin Cazanele Dunării, între malul românesc și cel sârbesc, apoi au vizitat hidrocentrala Porțile de Fier.

În Depresiunea Hațegului s-au făcut două opriri: o vizită la ruinele monumentale ale Ulpiei Traiana Sarmizegetusa, capitala Daciei romane și Rezervația de zimbri de la Hațeg.

Mulțumim, Consiliul Județean Cluj!

2021-2022- Proiectul ”Rezilient și stăpân pe emoțiile mele”

Programul ”Rezilient și stăpân pe emoțiile mele” constând dintr-o serie de întâlniri menite să dezvolte abilitățile de comunicare, relaționare, de gestionare a emoțiilor, și implicit, a conflictelor, la 30 de elevi cu dizabilități intelectuale, multiple, și senzoriale ai Școlii Gimnaziale Speciale pentru Deficienți de Auz ”Kozmutza Flora” i-a bucurat și i-a sprijinit pe toți beneficiarii să învețe și mai mult într-un cadru ludic despre consens, despre decizii de grup, despre ce se întâmplă în noi când nu reușim să cădem de acord. Szellő, terapeutul blănos ochii blajini și un calm de invidiat, i-a ajutat pe elevii participanți să-și conștientizeze stările emoționale și să aleagă cele mai potrivite moduri de a le exprima. În această perioadă plină de incertitudini și schimbări neașteptate, a fost un privilegiu, și o adevărată oportunitate să putem derula programul ”Rezilient și stăpân pe emoțiile mele” constând dintr-o serie de întâlniri menite să dezvolte abilitățile de comunicare, relaționare, de gestionare a emoțiilor, și implicit, a conflictelor. Ședințele organizate pentru grupuri mici de elevi, prin prezența fermecătoarei Szellő, terapeut blănos cu ochii blajini și suflet ca untul, i-au sprijinit pe elevi în înfruntarea tuturor provocărilor, și în recunoașterea în sine a celor mai nebănuite comori.

Proiect finanțat de Fundaţia pentru Comunitate / A Közösségért Alapítvány prin Programul MOL pentru Sănătatea Copiilor.

2021-2022- ”POARTA ȚĂRII CURCUBEULUI SE DESCHIDE!”

O NOUĂ SALĂ DE GRUP, NOI OPORTUNITĂȚI DE DEZVOLTARE PENTRU PREȘCOLARI

Începând din septembrie 2021, instituția noastră se mândrește cu o nouă grupă de grădiniță pentru copii cu dizabilități neuromotorii. Ei au început noul an școlar într-o sală proaspăt amenajată cu sprijinul Bethlen Gabor Alap și al Asociației Kozmutza Flóra.

Activitățile zilnice de învățare și terapeutice sunt conduse de două cadre cu pregătire în învățământ preșcolar și un profesor psihopedagog, și se materializează în activități de învățare ludică prin muzică și mișcare, activități de dezvoltare a limbajului, activități de stimulare și explorare senzorială și activități de dezvoltare a autonomiei personale. Dotările sălii, prin faptul că sunt adaptate la nevoile preșcolarilor, le oferă copiilor multe oportunități de comunicare și de activitate cu un grad mai înalt de autonomie într-un mediu complet accesibilizat.


SPRIJINIREA SĂNĂTĂȚII EMOȚIONALE CU TAA

La școala Kozmutza Flóra, terapia asistată de animale este cunoscută și îndrăgită de câțiva ani, mulțumită profesorului psihopedagog Csilla Fülöp, care prin voluntariat a introdus-o în activitățile la clasă, în inimile personalului didactic și în cel al copiilor.

În anul școlar 2020-2021, am putut derula un program de terapie asistate de animale, pe de o parte pentru că în anul 2019 patru profesori psihopedagogi au beneficiat de formare teoretică postgraduală în domeniu, pe de altă parte pentru că la sfârșitul anului 2020, prin intermediul Asociației Flora Kozmutza, am obținut finanțarea în cadrul Programului pentru Sănătatea Copiilor al Fundației Comunitare.

La acest program au participat: 21 de copii cu dizabilități intelectuale (clasele 0-VII), 1 handleri - profesor psihopedagog, 3 profesori psihopedagogi și, bineînțeles, cei 2 prieteni esențiali ai noștri: Ruby și Szellő.

Scopul programului a fost sprijinirea sănătății emoționale a copiilor prin dezvoltarea abilității de a recunoaște, a identifica și a gestiona în mod corect propriile emoții, și întărirea unor tipare de relaționare pozitivă cu semenii. Cei 21 de copii au fost împărțite în 3 grupuri, iar întâlnirile au avut loc săptămânal de la începutul lunii februarie 2021 până în iunie, același an.


Mulțumim Fundației Pentru Comunitate pentru oportunitate!

Instrumentar de jocuri educative pentru profesorii de sprijin

În 2020, ținând cont de limitările bugetare în ceea ce privește instrumentele utilizate în cadrul serviciilor educaționale de sprijin, școala noastră, prin Asociația Kozmutza Flora, a înaintat un proiect către Bethlen Gabor Alap din Ungaria, în cadrul căruia am putut achiziționa cinci seturi ample de jocuri educative și resurse pentru învățare ludică, acestea urmând să fie utilizate în munca de zi cu zi a profesorilor de sprijin.


Astfel s-a reușit contracararea unor lipsuri însemnate de resurse specializate, atractive, care să facă posibilă abordarea multisenzorială, ludică și experiențială a învățării pentru elevii cu dificultăți sau tulburări de învățare integrați în școlile de masă.

Proiectul educativ "Accepting diversity"

Proiectul educativ “Accepting diversity” a fost demarat în anul 2016. În primul an s-a organizat concursul de receptare a mesajului scris, ”Puterea cuvintelor”, cu participarea a trei instituții (Școala Specială Sfântu Gheorghe, CSEI nr. 1 Tg. Mureș, și Școala Gimnazială Specială pentru Deficienți de Auz ”Kozmutza Flóra”)

Nevoia de organizare acestui concurs se bazează pe principiul educativ al egalității șanselor în actul educativ. Elevii din învățământul special au foarte puține posibilități de a participa la concursuri școlare pe discipline de învățământ. Prin organizarea acestui concurs am oferit elevilor din învățământul special șanse egale și aceeași oportunități ca și colegii lor din învățământul de masă. Prin concurs elevii își pot valorifica cunoștințele și deprinderile acumulate în cadrul procesului de învățare. Astfel se dezvoltă încrederea în sine, motivația intrinsecă, funcțiile cognitive, abilitățile de rezolvare a problemelor.

În anul 2017 proiectul a fost avizat de Inspectoratul Școlar Județean Cluj, și s-a mai îmbogățit cu o secțiune de concurs și expoziție de creație artistică. Tematica a fost marcarea Zilei Internaționale a Drepturilor copiilor, sărbătorită la data de 20 noiembrie. La această secțiune pot participa toți copiii care sunt înscriși într-o formă de învățământ, de la vârsta preșcolară, până la nivelul liceal.

Proiectul a luat amploare de la an la an, numărul participanților fiind în creștere. În anul 2019 concursul și expoziția de creație artistică ”Minte sănătoasă în trup sănătos” a avut ca tematică marcarea Zilei Mondiale a Sănătății, pe data de 7 Aprilie.

În anul 2020 proiectul a fost avizat de Ministerului Educației, primind cod CAER. La secțiunea de arte vizuale au participat din 7 județe, 14 instituții, 229 de elevi, iar la secțiunea de receptare a mesajului scris au participat din 3 județe, 8 instituții școlare, 78 de elevi.

În anul 2021 proiectul nu s-a putut desfășura din cauza pandemiei. Din partea cadrelor didactice și elevilor am primit feedback-uri prin care își exprimă dorința de participare, și ne încurajează să continuăm acest proiect. Sperăm că în anul 2022 vom putea continua proiectul prin organizarea de noi ediții.

Proiect Erasmus+ : IMPACT- Programe Importante Interactive și Terapii Creative

Școala noastră a participat la acest proiect la invitația CRDEI ”Eltes Matyas” din Pecs, Ungaria. Pe parcursul mobilităților și activităților întreprinse, școala noastră a prezentat programul de hidroterapie și modalități de utilizare a scenariilor interactive de învățare în activitatea cu copiii cu dizabilități, iar școala din Pecs ne-a oferit ocazia de a însuși bazele metodologice ale terapiei și activităților asistate de animale și terapia prin muzică ”Veronika”.

Perioada de implementare a proiectului a fost 2018-2020, dar din pricina pandemiei a fost prelungit cu un an.

Participarea la acest proiect a fost extrem de benefică atât pentru cadrele didactice participante, cât și pentru elevii participanți, și va sprijini îmbogățirea repertoriului de terapii specifice oferite elevilor școlii noastre.


Număr de referință: 2018-1-HU01-KA229-047752

Pagina web a proiectului: http://impacttherapies.simplesite.com/

Fotografii și materiale despre activitățile și mobilitățile din proiect puteți găsi pe pagina de socializare a proiectului: https://www.facebook.com/eltes.pecs.impact/

”Elan și mișcare” - echiparea sălii de terapie multisenzorială

În ultimii ani, la preșcolarii și elevii școlii noastre, precum și în cazul copiilor ai căror familii au apelat la noi pentru servicii de intervenție timpurie, a devenit din ce în ce mai prevalent unui profil de dezvoltare specific, cu afectare senzomotorie, sau cu dificultăți de integrare senzorială. De aici s-a conturat nevoia de a accesa fonduri pentru amenajarea unei săli de terapie de integrare senzorială.

Prin proiectul intitulat ”ELAN ȘI MIȘCARE”, finanțat de Bethlen Gabor Alap din Ungaria, am reușit să achiziționăm un set divers de echipamente pentru stimularea simțurilor de bază și a integrării senzoriale la copiii cu tulburări de spectru autist, copiii cu tulburări de atenție și cei cu dificultăți de învățare.

Activitățile terapeutice se desfășoară într-o sală luminoasă și spațioasă, cu multe resurse colorate, motivante, astfel încât fiecare beneficiar să perceapă ședința de terapie ca o oră de joacă într-o cameră magică.

Printre echipamentele achiziționate se numără: saltele, hamace, scaune-hamac, leagăne-cuib, inele, trambuline,o bârnă, mingi, și multe elemente manipulabile de dimensiuni mai mici, plăci de echilibru, banca de gimnastică, scări și tobogane, jaloane și alte elemente pentru traseu cu obstacole.

”Ne păstrăm, cultivăm, trăim tradițiile?”

-Program finanțat de Fundația Communitas-

Tradițiile sunt conectate în același timp la trecut, la prezent și sunt îndreptate spre viitor, sunt cheia supraviețuirii.

Programul prin care am dorit acest lucru împreună cu întărirea parteneriatului dintre două școli, respectiv Şcoala Gimnazială Specială pentru Deficienţi de Auz „Kozmutza Flora” şi Liceul Tehnologic Cserey Goga din Crasna a avut următoarele obiective: dezvoltarea identității culturale, a abilităților sociale ale elevilor, participarea activă la diferitele activități pentru păstrarea tradițiilor, Dezvoltarea abilităților verbale și muzicale, dezvoltarea funcțiilor motorii, dezvoltarea emoțională, sporirea încrederii în sine, dezvoltarea abilităților de rezolvare a problemelor, socializarea.

Ne-am propus să atingem aceste obiective prin organizarea diferitelor activități, cum ar fi: predarea jocurilor populare pentru copii/ cântece populare, test despre obiceiurile, tradițiile culturale maghiare, atelier de artizanat: pictat stema, colorarea motivelor maghiare, etc. În cadrul proiectului am făcut o excursie la Crasna, unde școala parteneră ne-a găzduit și ne-a răsfățat cu multe ateliere ludice și de dans.

În cadrul proiectului 20 de elevi și 6 profesori au participat la activități.

Acest program a fost foarte util şi a avut un caracter constructiv formând legături pozitive între elevii cu nevoi speciale și semenii lor din învățământul de masă.

Mișcă-te!

În anul școlar 2020-2021 am lansat proiectul ”Mișcă-te!” în finanțarea fondului ungar Bethlen Gabor Alap. Scopul proiectului a fost realizarea unor activități de dezvoltarea abilităților elevilor cu dizabilități, de cultivare și evidențiere a talentelor acestora pentru asigurarea egalității de șanse la succes în crearea unor valori. Majoritatea activităților desfășurate s-au axat pe educație prin artă, pe procese creative, deoarece școala noastră acordă o atenție specială tuturor demersurilor care prioritizează dezvoltarea armonioasă a personalității și, implicit, integrarea socio-culturală a elevilor, peste dezvoltarea bazei de cunoștințe academice.

Workshop-urile de creare și teatru de păpuși, i-am avut ca parteneri pe Gal Orsolya, arhitect și artist plastic, și pe Demeter Ferencz, actor de teatru de păpuși, scriitor și dramaturg. Pe parcursul activităților conduse de dânșii, elevii au avut ocazia să se familiarizeze cu elementele de bază ale unui spectacol de teatru de păpuși, să creeze păpuși și decor pe baza unei scenarii scrise împreună, să însușească modalități de animare și interacționare cu păpușile create de ei, și să devină artiști veritabili prezentând spectacolul celorlalți elevi ai școlii.






”Teatrul nostru de păpuși”- Grupa veverițelor

În luna noiembrie a anului 2021, grupa Veverițelor a participat la proiectul intitulat ”Teatrul nostru de păpuși” inițiat de Programul de Dezvoltare a Învățământului Preșcolar din Zona Carpatică (https://ovodaprogram.eu/babozzunk-egyutt). Sub îndrumarea profesorilor psihopedagogi András Tünde, Hügel Timea és Vajda Orsolya Kitti, preșcolarii au confecționat păpuși pentru degete, și după învățarea unei coregrafii, au prezentat ”Povestea mănușii”. https://fb.watch/9sUurvxC3Y/


Proiectul de o săptămână a parcurs câțiva pași: după prezentarea poveștii, copiii s-au familiarizat cu narațiunea lecturând imagini, iar la activitățile de abilitare manuală au pregătit păpușile pentru degete. Cu acestea și alte recuzite au urmat jocuri dramatice și învățarea unor poezioare și cântece despre personaje, ajutându-i pe copiii la povestirea unor întâmplări prin mișcare, joc și cântec, chiar și în lipsa abilităților de comunicare orală.